Peer-Group Supervision
In: Families in society: the journal of contemporary human services, Band 39, Heft 8, S. 443-450
ISSN: 1945-1350
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In: Families in society: the journal of contemporary human services, Band 39, Heft 8, S. 443-450
ISSN: 1945-1350
In: Social/cultural foundations of education
In: Foundations of education series
In: Journal for educational research online, Band 13, Heft 2, S. 30-61
Um Übergangsfaktoren in die Hochschule zu identifizieren, hat die bisherige Forschung vor allem die Merkmale von Studienberechtigten betrachtet. Deutlich weniger ist hingegen zur Rolle des Schulkontextes bekannt. In unserer Untersuchung analysieren wir, inwiefern die Mitschüler:innen (Peer-Group) die individuelle Studierneigung beeinflussen. Unsere Annahmen lauten: Je mehr Schüler:innen in einer Schule aus Akademikerfamilien stammen und je mehr Schüler:innen ein Studium planen, desto wahrscheinlicher ist eine Studienplanung bei einzelnen Schüler:innen. Zur Prüfung dieser Hypothesen wurden Mehrebenenanalysen anhand der Daten des Studienberechtigtenpanels des Deutschen Zentrums für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW) berechnet. Es zeigt sich, dass ein höherer Anteil an Mitschüler:innen, die ein Studium planen, die Studienentscheidung einzelner Schüler:innen begünstigt. Die soziale Zusammensetzung (Anteil Akademikerkinder) scheint hingegen keine eindeutige Rolle zu spielen. Dies deutet darauf hin, dass die Peers über Werte und Normen und weniger über die Informationsweitergabe die Studienentscheidung einzelner Schüler:innen beeinflussen. Insgesamt konnte dargestellt werden, dass die Schule ein wichtiger Sozialisationsraum ist, in dem Bildungsentscheidungen beeinflusst werden.
In: The American journal of sociology, Band 61, Heft 1, S. 11-15
ISSN: 1537-5390
In: Families in society: the journal of contemporary human services, Band 63, Heft 2, S. 82-87
ISSN: 1945-1350
Increasing emphasis on the role of the middle-management supervisor led to the development of a peer group supervisory model that enhances professional development without stifling autonomy, responsibility, and creativity. Examples of the model's objectives, learning phases, and benefits and limitations are presented.
In: Canadian journal of political science: CJPS = Revue canadienne de science politique : RCSP, Band 7, Heft 4, S. 687-700
ISSN: 0008-4239
TO EXAMINE THE NATURE & EXTENT OF PEER-GROUP SOCIALIZATION AMONG GERMAN STUDENTS, A RANDOM SAMPLE OF 855 STUDENTS AT THE U OF COLOGNE WERE ADMINISTERED A SURVEY OF STUDENT ATTITUDES. A SIGNIFICANT POSITIVE RELATIONSHIP EMERGED BETWEEN PEER-GROUP INVOLVEMENT & TOLERANCE OF CONFLICT. COMPARISON WITH THE ACTIVIST COMMITMENT VARIABLE INDICATED THAT LEARNING EXPERIENCES VIA PEER GROUPS MAY AFFECT CERTAIN TYPES OF ATTITUDES. THE INFLUENCE OF PEER GROUP SOCIALIZATION IS STRONGER WITHIN SOME CATEGORIES THAN OTHERS. M'S MORE THAN F'S WERE MORE LIKELY TO INCREASE THEIR SOCIAL TOLERANCE DUE TO INVOLVEMENT IN PEER GROUPS, WITH PROTESTANTS & NONRELIGIOUS DOING SO OVER CATHOLICS. THIS RESEARCH GIVES GREATER IMPETUS TO THE THEORY THAT LATER-LIFE SOCIALIZATION MAY BE CRITICAL FOR LEARNING CERTAIN TYPES OF POLITICAL ORIENTATIONS. 13 TABLES. MODIFIED HA.
In: Canadian journal of political science: CJPS = Revue canadienne de science politique, Band 7, Heft 4, S. 687-700
ISSN: 1744-9324
When compared to research on the family and the school, the study of peer groups within the context of political socialization is a relatively neglected area. Somewhat more concern for peer-group effects has been indicated by non-political social scientists, especially social psychologists. But even though some of their work is suggestive, its application is often marginal for explaining political attitudes. Just as the existing theory on peer-group political socialization is weak, so are the existing data and analysis. The purpose of this paper is to examine the nature and extent of peer-group socialization among German students. This analysis is based on a survey of student attitudes at the University of Cologne. The survey is a random sample of 855 respondents and was carried out in 1968.
Eine Unternehmenssteuerung zur Sicherstellung des nachhaltigen Erfolgs beinhaltet die Evaluation unternehmerischer Leistungen, die zunehmend durch extern getriebene Volatilitäten, Unsicherheiten, Komplexitäten und Mehrdeutigkeiten geprägt ist. Diese exogenen Faktoren sollten bei einer Performanceevaluation berücksichtigt werden. Die Bewertung des Anteils der reinen Managementleistung auf den Unternehmenserfolg stellt Unternehmen auch heute noch oft vor eine Herausforderung, da der exogene Einfluss auf den Erfolg oft nicht messbar ist. Neben diversen Benchmarking-Modellen, die sich in der Anwendung befinden, ist vor allem das Peer Group Benchmarking ein geeignetes Managementinstrument zur relativen Performanceevaluation über finanzielle Steuerungsgrößen. Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist es, ein systematisches Konzept zum Peer Group Benchmarking zu entwickeln, um den Einsatz dieses Managementinstruments zu verbessern. Im Fokus steht dabei der Prozess zur Identifikation einer Peer Group, der mehr als nur Wettbewerbsunternehmen vereint. Die Ergebnisse der Fallstudien zeigen bei der Anwendung dieses Peer Group Benchmarking Konzepts, dass grundlegende Kritiken an der Analysekraft von Benchmarking als Managementinstrument entkräftet werden können. Durch die Erweiterung der Peer Group aus direkten Wettbewerbsunternehmen um zyklus- und strategierelevante Vergleichsunternehmen und einer geeigneten Auswahl an Vergleichskennzahlen fallen verzerrenden und verwässernden Faktoren deutlich schwächer ins Gewicht. Durch den Einsatz von Peer Group Benchmarking steigt die Analysequalität und Aussagen über die relative Unternehmensperformance. Entwicklungstrends und die aktuelle Performance gegenüber der Peer Group und damit dem eigenen Unternehmensumfeld werden so aufgezeigt. Damit kann Peer Group Benchmarking sowohl unternehmerische Entscheidungen verbessern, als auch bei der (strategischen) Planung und Steuerung auf einer quantit
In: The sociological quarterly: TSQ, Band 41, Heft 4, S. 639-656
ISSN: 1533-8525
In: Journal of Visual Impairment & Blindness, Band 59, Heft 7, S. 251-254
ISSN: 1559-1476
In: Social development, Band 5, Heft 3, S. 251-260
ISSN: 1467-9507
AbstractThis study explored psychological conditions affecting children's receptiveness to a newcomer (the guest) in a peer group entry task. Subjects were 93 host dyads (48 male) of 7‐ to 9‐year‐old children. Hosts played a word‐naming game for 5 min before being joined by a male or female guest. The hosts' pre‐entry interaction was coded to reflect an orientation toward the game (agentic) or toward each other and toward experimental setting demands (communal). Hosts' psychological orientation predicted entry outcomes. Specifically, hosts of excluded children verbally competed with each other (an aspect of agency) more than hosts of children who entered. Male hosts competed more than female hosts and female hosts helped and encouraged each other (aspects of the communal orientation) more than male hosts. These findings suggest that the strategies and effort required by children to achieve group entry may depend on prior psychological conditions attending the interaction of the peer group.
In: Social Thought, Band 4, Heft 4, S. 3-14